Викладання історії, правознавства та інших суспільних дисциплін. ПОРАДИ методиста




2014-2015 навчальний рік



Про нові підходи до викладання історії, її змісту та вживання нових термінів



Шановні колеги!

 

Ми, вчителі всіх шкільних дисциплін, маємо терміново усвідомити, що із глибокими змінами у політичному та суспільному житті української держави відбувається переосмислення ходу і змісту історії та підходів до її вивчення.

 

Перемога Революції гідності, прийняття пакету Законів щодо декомунізації суспільного життя сформували умови для відновлення історичної правди про Другу світову війну, давню і новітню історію, надали можливість віддати шану усім борцям за свободу України.


Вважаю за необхідне кожному із нас знати про нові підходи до викладання історії, її сучасний зміст та викладати свої предмети у відповідності до цього, вживаючи нові терміни.


Людмила Базилевська,

14 червня 2015 р.


Сприятимуть виконанню рекомендацій  такі документи і матеріали:

  • Постанова Верховної Ради України від 12 травня 2015 року № 2394 "Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді";
  • "Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році" (лист МОН від 25.07.14  № 1/9-376);
  • "Методичні матеріали щодо вшанування 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України", розроблені Українським інститутом національної пам’яті (лист МОН від 17.10.2014 № 1/9-543);
  • "Методичні матеріали до 81-х роковин Голодомору пам’яті тих, хто чинив спротив геноциду", розроблені Українським інститутом національної пам’яті (лист МОН від 14.11.2014 № 1/9-593);
  • "Методичні рекомендації з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014/2015 навчальному році" (лист МОН від 27.11.2014 № 1/9-614).
  • Сайт Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді -www.ukrjuntur.org.ua.

Значну допомогу у вивченні проблемних питань нададуть методичні матеріали Українського інституту національної пам'яті (сайт -http://www.memory.gov.ua):

  • до відзначення дня Перемоги -  http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/printable_articleart_id=114390;
  • до Європейського Дня пам'яті жертв сталінізму і нацизму та 75-річчя пакту Гітлера-Сталіна - http://www.memory.gov.ua/news/23-serpnya-vidznachatimetsya-evropeiskii-den-pamyati-zhertv-stalinizmu-ta-natsizmu-ta-75-ta-ric;
  • до 75-ї річниці початку Другої світової війни (01 вересня) http://www.memory.gov.ua/news/1-veresnya-vidznachaetsya-75-ta-richnitsya-pochatku-drugoi-svitovoi-viini;
  • до відзначення 14 жовтня Дня захисника Вітчизни -http://www.memory.gov.ua/news/metodichni-materiali-ukrainskogo-institutu-natsionalnoi-pam-yati-shchodo-vidznachennya-14-zhovt;
  • до 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України -http://www.memory.gov.ua/news/metodichni-materiali-ukrainskogo-institutu-natsionalnoi-pam-yati-do-70-i-richnitsi-vignannya-na;
  • "Про перегляд підходів з організації діяльності музеїв історичного профілю" http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47045/ та інше.



Про навчально-методичні матеріали "Революція Гідності та агресія Росії проти України"




До уваги!

 

Додатковий параграф про Революцію Гідності та агресію Росії проти України учні 11-х класів вивчатимуть в школах вже цього навчального року.

 

Частина питань про зазначені події передбачена також в цьогорічному зовнішньому незалежному тестуванні з історії України.

 

Додатково електронні версії параграфа та методички будуть розіслані на електронні адреси усім 18 тис. 400 школам України.

Шановні вчителі історії!

 

0З квітня у МОН відбулася презентація додаткового параграфу з історії України для учнів 11-х класів та методичного матеріалу для вчителів «Про Революцію Гідності та агресію Росії проти УКраїни".


Параграф для учнів, і методична брошура для вчителів є у вільному доступі на сайті Міністерства, і ці матеріали може завантажити та вивчати будь-хто зацікавлений 

(http://goo.gl/vYLaC7).

 

 Більш детально шукайте тут...


Людмила Базилевська,

07 квітня 2015 р.





Тестування знань з історії "Тесторіум" на сайті "Електронні засоби навчання"



Вчителям історії буде цікаво!

 

Шановні колеги, пропоную познайомитись із порталом "Електронні засоби навчання", який присвячено використанню педагогічних програмних засобів (або електронних засобiв навчального призначення) у навчальному процесі. 

Він створений за підтримки Міністерства освіти і науки України та Інституту професійно-технічної освіти Академії педагогічних наук.

 

Тут на сайті "Тесторіум" можна спробувати створити власні тести з історії України і всесвітньої історії та користуватися тестами, створеними вчителями історії інших регіонів: http://www.testorium.net/

 

 

Людмила Базилевська,

09 листопада 2014 р.



"Тесторіум" - це безкоштовна система по створенню тестів та проведення тестування, призначена для вчителів (викладачів) і учнів (студентів) будь-яких навчальних закладів. Основна мета створення цієї системи — полегшити роботу вчителя та надати учням можливість самостійно перевірити свої знання.

 

Кожний вчитель за допомогою такої системи може самостійно створювати тести зі свого предмета, а учень може самостійно перевірити свої знання на цих тестах, які відкриті для усіх або запропоновані вчителем.

 

Завдяки Тесторіуму вчителеві не треба перевіряти виконані тести, оскільки це зробить сама система одразу після завершення тестування. Також вчитель на моніторі свого комп'ютера може побачити результати тестування і проконтролювати, скільки завдань виконав кожний учень, на які питання відповів, чи правильно відповів і скільки балів за це отримав.

У системі реалізована можливість обміну тестами, тобто вчителі можуть дозволити користуватися своїми тестами іншим вчителям (викладачам), які зареєстровані в системі Тесторіум. Таким чином відбувається обмін інформацією, а також економиться час на створення тестів.

  

І все це — БЕЗКОШТОВНО -  http://www.testorium.net/

 

Людмила Базилевська,

за матеріалами порталу 

"Електронні засоби навчання"

09 листопада 2014 р.




Вчителю історії про новий історичний сайт



ЛІКБЕЗ: новий сайт про історію України

 

Українські історики створили сайт "ЛІКБЕЗ" для людей, які шукають надійне джерело для отримання компетентної історичної інформації, щоб сформувати свою позицію і мати можливість її обґрунтувати. 

 

На проекті "ЛІКБЕЗ" спростували вже понад 50 негативних стереотипів та очевидних перекручень щодо української історії.

 

На сайті "ЛІКБЕЗ" можна знайти прості роз’яснення щодо найпоширеніших перекручень української історії. А для тих, хто хоче дізнатися більше — дано посилання на джерела.

 

Необхідно зазначити, що над проектом працює близько 20 істориків з Інституту історії України НАНУ, Українського інституту національної пам’яті, Київського національного університету ім. Т. Шевченка, Наукового гуманітарного товариства, Інституту української археографії, Всесвітньої асоціації україністів.

 

Людмила Базилевська

за матеріалами: http://likbez.org.ua/

01 листопада 2014 р.

 



Що потрібно знати учням про небезпеку



Шановні вчителі!

 

Враховуючи останні події на сході України - період війни із сусідньою державою, фахівці цивільного захисту рекомендують вчителям і батькам обов’язково проводити з дітьми бесіди щодо поводження з невідомими предметами і пристроями.

 

Міністерство освіти і науки надіслало методичні рекомендації для проведення просвітницьких бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань: уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметами та поведінки у надзвичайній ситуації.

 

Ці матеріали можуть бути використані вчителями правознавства, вчителями-предметниками, класними керівниками для роботи на уроках чи у позакласній роботі.

 

Нижче у файлах подаємо інформаційно-медійні матеріали для використання під час роботи з учнями та батьками.

 

 

Людмила Базилевська,

16 жовтня 2014 р.


Скачать
Лист МОН "Методичні рекомендації щодо проведення бесід з учнями з питань уникнення враження мінами і... "
16 жовтня 2014 р.
lmon_385_30072014.doc
Microsoft Word документ 85.5 KB





Десятка сенсаційних археологічних відкриттів



 

Шановні колеги! 

 

Звертаю вашу увагу на сенсаційні відкриття світових вчених-археологів!

 

В цьому році інтерес світових археологів був прикутий до античної епохи - тим більше, що відбулось немало знакових відкриттів: знайдено підземний храм Плутона, біблейське місто на березі Мертвого моря і найдавнійший єгипетський порт на побережжі Червоного моря.

 

Серед історичних осіб виділяється прославлений шекспірівський Річард ІІІ. І хоча його залишки були знайдені ще у 2012 році, але беззаперечні докази їх оригінальності вчені отримали лише у 2013 р.

 

Ітак, ось ця десятка 2013 року.

 

 http://www.istpravda.ru/pictures/6582/

 



Перелік пам'яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов'язкових для розпізнавання учнями



Шановні вчителі!

 

 

У 2013 році Міністерством освіти і науки України уточнено перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями на уроках історії України.

 

В цьому ж році було укладено перелік пам’яток, обов’язкових для розпізнавання учнями на уроках всесвітньої історії.

 

Обидва переліки є обов’язковою складовою навчальних програм з історії України і всесвітньої історії та їх використання на уроках і практичних роботах під час вивчення цих двох шкільних дисциплін.

 

Нижче на сторінці ви можете віднайти список з переліком пам'яток та посилання на інтернет-ресурси, де можна познайомитись із ними візуально.

 

Людмила Базилевська,

17 листопада 2013 р.

 


Скачать
ПЕРЕЛІК ПАМ’ЯТОК АРХІТЕКТУРИ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА, ОБОВ’ЯЗКОВИХ ДЛЯ РОЗПІЗНАВАННЯ УЧНЯМИ (додаток до навчальної програми з історії України для основної школи)
Перелік памяток з історії України 7-9 кл
Microsoft Word документ 40.5 KB
Скачать
ПЕРЕЛІК ПАМ’ЯТОК АРХІТЕКТУРИ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА, ОБОВ’ЯЗКОВИХ ДЛЯ РОЗПІЗНАВАННЯ УЧНЯМИ (додаток до навчальної програми із всесвітньої історії для основної школи)
Перелік памяток з всесвітньої історії 6-
Microsoft Word документ 36.5 KB

Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання у основній школі.

http://dok.znaimo.com.ua/docs/index-31871.html

 

Портрети історичних персоналій, чиї імена містить програма з історії України (кін. XVIII – XXIст.)

http://www.lvtest.org.ua/index.php/id2/help/65-helphis

 

Портрети історичних персоналій, чиї імена містить програма з історії України (Х – XVIIIст.)

http://www.lvtest.org.ua/index.php/id2/help/65-helphis

 

 



Про державні символи та їх використання у середніх загальноосвітніх школах




Скачать
Нормативна основа про правильність та доцільність використання державних символів навчальними закладами
Наказ МОН України (2000 р.) про використання державної символіки у загальноосвітніх середніх закладах.
25 червня 2012 р.
Рекомендації МОН до використання державн
Microsoft Word документ 40.0 KB
Скачать
Деякі коментарі юриста щодо використання державних символів та відповідальність за наругу над ними.
Вчителям правознавства про порядок використання та захист державних символів
25 червня 2012 р.
Щодо використання державної символіки.do
Microsoft Word документ 35.5 KB
Скачать
Про правила використання державної символіки в школах. Частина І
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word документ 6.3 MB
Скачать
Про правила використання державної символіки в школах. Частина ІІ
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word документ 185.0 KB
Скачать
Про правила використання державної символіки в школах. Частина ІІІ
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word документ 7.0 MB

ЮНЕСКО визнало український гімн найкращим у світі!

 

Центр світової спадщини ЮНЕСКО визнав гімн України найкращим в світі (Best National Anthem in the World).

 

До рейтингу увійшли національні гімни 193 країн. Гімн України здобув перше місце в загальному рейтингу. При цьому, до уваги бралось 4 показники, по двох з них українських гімн отримав найвищий бал – милозвучність, гармонійне поєднання музичної та текстуальної частин. Високий бал також був за оригінальність музичного рішення та цілісність твору.

 

Україна виявилась єдиною європейською країною в першій п’ятірці, а загалом до першої десятки найкращих національних гімнів світу увійшли гімни Нової Зеландії (2-ге місце), Південної Африки (3-тє), Австралії (4-те), Сполучених Штатів Америки (5-те), Канади (6-те), Сполученого Королівства Великої Британії та Ірландії (7-ме), Іспанії (8-ме), Франції (9-те) та Японії (10-те).

 

Людмила Базилевська,

за матеріалами сайту "Дивись інфо"



Актуальні вітчизняні публікації з методики вивчення історії



Скачать
Віктор Мисан. Особливості роботи з текстовими історичними джерелами
28 травня 2013 р.
Центральне місце у нових підручниках займають текстові історичні джерела, що підібрані згідно тем. Від того, наскільки грамотно учитель організує роботу з джерелами, залежатиме не лише кінцевий результат пізнання історичного процесу, але й ставлення до такого типу навчальної літератури, яка не дає прямих відповідей на запитання, а змушує їх шукати на ґрунті різних джерел, порівнянь і зіставлень різних точок зору.
Віктор Мисан Особливості роботи з тексто
Microsoft Word документ 68.0 KB

Скачать
Юрій Комаров. Методи роботи з візуальними джерелами
28 травня 2013 р.
На перше місце сьогодні висувається мета: навчити учнів самостійно здобувати і інтерпретувати візуальну інформацію, розуміючи, що таке ж право на існування мають і інші інтерпретації.
Пропонована стаття орієнтована саме на такий підхід.
Юрій Комаров Методи роботи з візуальними
Microsoft Word документ 59.5 KB


Правознавство у відеозображеннях





Примечание: Обязательные к заполнению поля помечены *.